2011. február 16., szerda

"Reklám, te mosolygó hulla"

Hadd használjam önkényesen más értelemben Oliviero Toscani (a Benetton reklámfotósa) elhíresült könyvének címét. Mert hogy most a reklámozásról lesz szó, pontosabban annak néhány – számomra egészen felkavaró – példájáról.
Miskolc, belváros, annak is a legbelsőbb része: Villanyrendőr. Ocsmány reklámhordozók tömkelege, némelyik persze olyan régóta az utcaképhez tartozik, hogy szinte már fel sem tűnik. A reklámoknak egyébként is megvan az a sajátos tulajdonságuk, hogy önmaguk előtérbe tolásával szinte láthatatlanná teszik a hordozó médiumot: azt nézzük, hogy mit hirdet a reklám, és ritkábban látunk "mögé", vagyis kevésbé vonja magára a figyelmünket az, hogy milyen például a reklámtábla. Pedig nem ártana...
A következő reklámtáblák engem egyszerűen elképesztettek:

 

A Villanyrendőr buszmegállójának iparművészeti "remeke" önmagában is megrázó látvány, a spárgával hozzá kötözött reklámtáblák azonban mégis túlzásnak tűnnek... Miért teszi lehetővé a város, hogy ilyen, egy történelmi belvárosba –  vagy inkább sehova! – nem illő reklámfelületek kerüljenek kihelyezésre?! 
Őszintén gondolom, hogy ez szégyen. Szégyen a városra nézve, de úgy hiszem, arra az intézményre nézve is, ami így reklámoz (jogos a kérdés: hogyan tudna másként, kulturált körülmények között?). És persze szégyen a többi, ugyanott kihelyezett reklámfelület is.

Pár évvel ezelőtt a KÖH javaslatára a város kötelezte a Széchenyi utca üzleteit, hogy egységes arculatnak megfelelően alakítsák ki a portáljukat. A reklámozás mikéntjére vajon nem kellene kulturált kereteket teremteni? Saõ Paolóban négy évvel ezelőtt úgy határozott a városvezetés, hogy betiltja a köztéri hirdetéseket. És láss csodát, a felzúdulás csak rövid ideig tartott, mostanra mind a város polgárai, mind a cégek elégedettek a helyzettel. (Részletesebben erről itt olvashatsz: http://hg.hu/cikk/design/11422-varos-reklamok-nelkul) Nem hiszem, hogy ilyen radikális megoldásokra lenne szükség, viszont hiszem, hogy a város vezetésének tennie kellene valamit a mindent elborító reklámmocsok ellen. Átgondolni, jobban szabályozni, komolyabban betartatni, szigorúbban büntetni. A fenti példák csak cseppek a tengerben, úgyhogy ezt a témát még folytatjuk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése