2011. február 22., kedd

Sajó-völgyi Regionális Vasút

Múlt héten írtunk az észak-déli városi vasút ötletéről. Nem vagyok szakember, részemről ez egy kósza gondolat volt, nem kidolgozott koncepció. Létezik azonban ilyen is, Perlaki Attila készítette még évekkel ezelőtt.
A terv két fő célt kíván elérni: a Sajó-völgyi egykori és jelenlegi iparvárosok (Kazincbarcika, Miskolc, Tiszaújváros) korszerű vasúti összekötését, és a miskolci észak-déli tengely tömegközlekedésének javítását.
A dolog lényege, hogy egy vonalon haladva ugyanazon szerelvények a városokon kívül helyközi, a városokon belül helyi közlekedést bonyolítanának.
A vonal hat fő szakaszból állna:

  1. Kazincbarcika városi szakasz
  2. Kazincbarcika – Miskolc Reptér szakasz
  3. Miskolc Reptér – Belváros szakasz
  4. Miskolc Belváros – Görömböly szakasz
  5. Miskolc Görömböly – Nyékládháza szakasz
  6. Nyékládháza – Tiszaújváros szakasz

Ezek közül a városi szakaszok igényelnék új pálya építését. A harmadik szakaszon a villamospálya a Szentpéteri kapuban haladna, a negyedik szakaszon pedig a Corvin utcán, majd a Csabai kapuban (ahol 50 évig amúgy is járt villamos). A tapolcai elágazástól a vonal Hejőcsaba keleti oldalán haladna, majd a városon kívül, Kistokaj, Mályi és Nyékládháza érintésével becsatlakozna a tiszaújvárosi vasúti vonalba.
Csak kivonatosan ismertettem a koncepciót, akit részleteiben is érdekel, megnézheti Perlaki Attila honlapján:


Innen idézem a felvázolt elképzeléstől remélt előnyöket is:

  • Ütemes, gyors, környezetbarát, kényelmes utazási lehetõség a Sajó-völgy egymásrautalt települései között.
  • A párhuzamos üzemek, a 26-os és 35-ös utakat, valamint Miskolc észak-déli tengelyét terhelő helyi és helyközi autóbuszforgalom felszámolhatósága.
  • A forgalom egységes kezelhetősége (díjszabás, menetrend, járműpark, stb.).
  • Miskolc második tengelyének egyenrangúvá válása a több, mint száz éve létező kelet-nyugatival.
  • A vonal mentén területfelértékelődés (több, mint 70 km a külső szakaszokkal).
  • Számottevő javulás a légszennyezettségi mutatókban a járulékos forgalomszervezési változások miatt. 
A koncepció szerintem megfontolásra érdemes, a remélt előnyök figyelemreméltók. Kíváncsi vagyok, vajon most a döntéshozók látóterébe kerül-e ez a méltatlanul mellőzött elképzelés.

1 megjegyzés:

  1. Ezeknek a közlekedési elképzeléseknek a modellezésére jó lenne valamilyen hivatalos adat, hogy jelenleg napi (órára lebontva még jobb lenne) szinten mennyien is közlekednek az érintett irányokban MVK, Borsod Volán, MÁV járatokon.

    Ehhez MVK, Borsod Volán és MÁV adatszolgáltatás kellene ami önmagában nem egy túl egyszerű feladat. Ha jól emlékszem a MVK-nál nemrég volt egy forgalomszámlálás felmérés, a MÁV meg igazán önmaga sem tudja mennyien utaznak a járatain a kedvezmények miatt ezért van már regisztrációs jegy.

    Ezeket felhazsnálva lehetne modellezni, hogy az érintettek mekkora hányadát is kellene átterelni egy új közlekedési formára ezek alapján direkt bevételekkel, költségekkel számolni.

    VálaszTörlés