2011. december 13., kedd

Becsomagolt villamosok

Vannak városok, ahol a villamos városképi elem. Mi több, turisztikai látványosság.
Persze San Francisco mindenkinek rögvest eszébe jut, de ilyen a lisszaboni villamos is, amely szűk utcákban, éles fordulókban, olykor meredekebb emelkedőkön közlekedik, és hozzá tartozik az ütközőjén-ajtajában lógó potyázók hada.


Számtalan városban hozzátartozik a belváros képéhez a villamos, egyszerűen azért, mert ott közlekedik. A belváros vizuális képének megőrzésére, javítására sok-sok pénzt költünk, de az vajon miért másodlagos, hogy hogyan néznek ki a belvárosban zakatoló villamosok?
Nem arról akarok beszélni, hogy milyen lesz az új villamos, reméljük szép. Még csak nem is arról, hogy jelen pillanatban viszont kettő különféle típusú villamos szaladgál a miskolci utcákon, és természetesen a hangulatosabbat fogja a város leghamarabb kiiktatni a közlekedésből.
Hanem megint a reklámokról fogok beszélni. Mert lehet egy villamos modern, formatervezett, és még a színe is megkapó, ha hirdetésekkel mértéktelenül teleaggatják, akkor engem inkább egy mozgó hirdetőtáblára emlékeztet.
A reklámozás efféle módszerének egy fajtája különösen kiütötte nálam a biztosítékot: az, amikor a jármű oldalának teljes felületét, az ablakokat is beleértve, beborítja a reklám. Mintha becsomagolták volna a villamost.



Mikor először láttam ilyen járművet, elgondolkodtam, hogy felszálljak-e rá. Úgy képzeltem, a becsomagolt kocsiban kilátás nélkül vagy minimális kilátással rosszul leszek, előjön az enyhe klausztrofóbiám. Persze odabent a félelmeim már nem igazolódtak be, mivel a reklám hálós felülete nem takarja ki úgy a kilátást, mint a belátást, csak éppen valamiféle enyhe homályt, hályogot von az utas szeme elé. 
De a problémám ezzel a villamossal nem a bent tartózkodó utas esetlegesen kellemetlen érzete, hanem a külső látvány. Ami sajnos elég ocsmány. Nemcsak azért, mert a legtöbb hirdetés önmagában kimeríti a vizuális környezetszennyezés kategóriáját, mivel hozzá nem értő emberek gányolják össze őket, hanem azért, mert az így becsomagolt villamosok leginkább már csak mozgó, megelevenedett reklámtáblákra, reklámhordozó dobozokra emlékeztetnek. Úgy tűnik, a mi belvárosunk ezt érdemli: nem a villamos, hanem a reklám lesz a városképi elem.
Hacsak nem valami egészen más koncepció munkál emögött, például az, hogy a közlekedési vállalat nagyszabású felmérése szerint a villamost használók a csúnyább városlakók közül kerülnek ki, akiket eképpen kell kitakarni a város képéből. 


Kapcsolódó bejegyzések:

2 megjegyzés:

  1. Van benne igazság. Léteztik egy igen szép elveket valló
    39/2009. (XII. 2.) sz. rendelete a városunknak, amelyben található egy ilyen rész:
    "(1) Helyi területi védelem, melynek hatálya kiterjed:
    a) a város karakterének védelmére (a településszerkezet, a településkép
    elemei, formái, anyagai, színvilága együttesen),
    b) a városkép védelmére (bels településkép, utcakép)..."

    Bevallom az én szememet annyira nem szúrta a ténylegesen csúnya villamos, viszont a bejegyzést olvasva elképzeltem, milyen lehetne... és tényleg...

    VálaszTörlés
  2. Nem csak magam miatt, de remélem megérem, hogy felszámolják ezt az egész elavult, dögdrága vackot itt és mindenhol azt lenne troli végre..

    VálaszTörlés